In this conversation between Guru Gobind Singh and the Dadupanthi leader, Jait Ram, Guru Gobind Singh replies to the warning given by Jait Ram about Madho Daas *Banda*, who lives near by. The Guru articulates the difference between Vaishnu matt and the Tatt Khalsa. ਤੁਮ ਸਤੋਗੁਨੀ ਗਾਰੀਬ ਸਾਧੁ । ਬਿਨ ਸ਼ਸਤ੍ਰੀ ਭੀਰੂ ਨਿਰਉਪਾਧ । ਅਰ ਮੋਠ ਬਾਜਰੀ ਖਾਨ ਵਾਰ । ਤੁਮ ਕ੍ਯੋਂ ਨਹਿਂ ਤਿਸ ਤੈ ਡਰੋ ਯਾਰ ।26। You are a poor Sadhu of satoguni mindset, without any weapons, a wimp, a simpleton. Everyday you eat beans and grains, oh friend, why would you not be afraid of him? *Madho Daas* ਹਮ ਰਜੋਗੁਨੀ ਛੱਤ੍ਰੀ ਸੁ ਬੀਰ । ਜਗ ਮੈ ਕਹਿਲਾਵਤ ਮੀਰ ਪੀਰ । ਪੁਨ ਸਿੰਘ ਸ਼ਸਤ੍ਰੀ ਅਧਿਕ ਸੰਗ । ਜੀਤੇ ਹੈਂ ਜਿਨਹੂੰ ਬਡੇ ਜੰਗ ।27। We are rajoguni, Kshatriya, fine warriors, called both spiritual (pir) and royal (mir) in the world. Also my Singhs, adorned with many weapons, have been victorious in whatever large battle they've been in. ਸਭਿ ਮਾਸ ਅਹਾਰੀ ਬਲੀ ਬੀਰ । ਬਾਂਕੇ ਸੁਠ ਨਿੱਡਰ ਅਧਿਕ ਧੀਰ । ਹਮ ਸਿੰਘ ਨਾਮ ਹੈਂ ਸਮ ਮ੍ਰਿਗਿੰਦ । ਵਹਿ ਕਹਾਂ ਬੈਸ਼ਨੋ ਮਤ ਗਜਿੰਦ ।28। We are all meat eaters, strong warriors, beautifully constructed, fearless with great determination. We have the name Singh, equivalent to tigers, what is this Vaishno thinking which is like a drunk elephant? *Tigers are known to disperse elephants with ease* Later the Guru says: ਪੀਓ ਤੁਮਨੈਂ ਪਾਦ ਪਖਾਰੈਂ । ਭਿੱਖ੍ਯਾ ਮਾਂਗਿ ਅਚੀ ਪੁਨ ਜ੍ਵਾਰੈਂ ਹਮ ਖੰਡੇ ਕਾ ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਛਕ੍ਯੋ । ਕਰਿ ਅਖੇਰ ਬਹੁ ਆਮਿਖ ਅਚ੍ਯੋ । You drink the water after washing the feet of others, then you go begging for the grain you eat. We have relished the Amrit of the Sword, in hunting we eat tons of meat. ਤੁਮਰੇ ਨਾਮ ਦਾਸ ਸਿਲ ਪੂਜੋ । ਹਮ ਅਕਾਲ ਬਿਨ ਲਖੈਂ ਨ ਦੂਜੋ । ਹਮ ਮ੍ਰਿਗਿੰਦ ਸ਼ਸਤ੍ਰ ਅਨੁਰਾਗੀ । ਮਤ ਗਜਿੰਦ ਸੋ ਕ੍ਯਾ ਬੈਰਾਗੀ । You worship stones and have the names 'Servant', we recognize no other besides the Deathless. We are like Tigers, loving weapons, so what is this renunciate thought, which is like an elephant? Naveen [[1880 Panth Prakash Giani Gian Singh/Panth Prakash]] (1880), Uttararadh, Chapter 2 author: Giani Gian Singh