In the Sarbloh Granth, attributed to Guru Gobind Singh, there are passages related to the praise of 'Vahiguru' and the mission of the Khalsa: ਸਤਿਨਾਮੁ ਉਪਦੇਸ ਦ੍ਰਿੜਾਯੋ ਸਤ ਸੰਗਤਿ ਸਿਖ੍ਯਨ ਪ੍ਰਤਿ ਦੀਨਾ ॥ [Guru Nanak] enshrined the teachings of the True Name [devotion], delivering this to the true congregation, the Sikhs. ਵਾਹਿ ਵਾਹਿ ਪ੍ਰਭੁ ਸਿਫਤਿ ਸਾਲਾਹਨਿ ਗੁਰੂ ਕ੍ਰਿਪਾਲ ਕ੍ਰਿਪਾ ਬਹੁ ਕੀਨਾ ॥ 'Vahi' 'Vahi' is the praise and devotion of Prabhu [the Divine], 'Guru' is the Gracious, bestowing grand grace. ਸਤ ਸੰਗਤਿ ਪ੍ਰਤਿ ਦਾਨ ਦਿਵਾਯੋ ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਪਦ ਬਿਮਲ ਸੁਖੀਨਾ ॥ This great boon was delivered to the True Congregation, the phrase 'Vahiguru' is the pure and easy practice [for liberation]. ਸਿਖ੍ਯ ਮਰਾਲ ਨਾਮ ਪ੍ਰਭੁ ਮੁਕਤਾ ਗੁਰੁ ਦਾਤਾਰ ਦਾਨ ਹਰਿ ਦੀਨਾ ॥1॥ A Sikh is like a swan, the Divine's Name [Vahiguru], like a pearl, the Guru the Bestower, delivering this boon from Hari [The Divine] ਤਿਨ ਕੇ ਪਗ ਲਾਗੇ ਜੇ ਜੀਯਾ ਤੇਊ ਤਰੇ ਸਨ ਕੁਟੰਬ ਸਬਾਏ ॥ Those who attach to the Guru's feet in this life, they cross over [into liberation] with their entire family. ਸੁਨਤ ਕਥਤ ਕੀਰਤਨ ਰੁ ਜਾਪਨ ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਜੇ ਮੁਖਹੁ ਅਲਾਏ ॥ Those who listen, describe, sing, recite and utter Vahiguru from their mouth. ਪੁਨ੍ਯ ਰੂਪ ਪਾਵਨ ਦਰਸਨੀਯੰ ਸਾਧੁ ਸੰਗਿ ਮਿਲਿ ਗੁਰੂ ਧ੍ਯਾਏ ॥ The pure sight of the pure Self [is obtained], meeting with the congregation of Sadhus, remembering the Guru. ਦਸਕ ਰੂਪ ਧਰਿ ਆਪ ਪਰਮੇਸ੍ਵਰ ਰਾਜ ਯੋਗ ਹਰਿ ਭਗਤਿ ਕਮਾਏ ॥2॥ Parmeshwar himself took the form of the Ten Gurus, cultivating devotion [bhagati] to Hari and Raj Yoga. ਜੇ ਜੇ ਅਸੁਰ ਪ੍ਰਭੁ ਸੰਤਨ ਦ੍ਰੋਹੀ ਹਰਿ ਮਾਰਗ ਮਹਿ ਬਿਘਨ ਕਰੰਤੇ ॥ All those demons, terrorizing the saints of the Divine, creating problems along the path of Hari. ਤੇ ਤੇ ਦੁਸਟ ਪਛਾਰੇ ਸਤਿਗੁਰੁ ਮਨਾਇ ਭਗਵਤੀ ਅਰੁ ਭਗਵੰਤੇ ॥ The True Guru [the Khalsa], has destroyed them all, remembering Bhagavat and Bhagavati [masculine and feminine forms of the Divine, i.e. the Devi and Mahakal - Guru Gobind Singh and Mata Sahib Devan]. ਭੂਸੁਰ ਗੋਦ੍ਰੋਹੀ ਜੇ ਦੁਸਟਨ ਧਰਮ ਜੁੱਧ ਕਰਿ ਅਸੁਰ ਦਲੰਤੇ ॥ The enemies of the Brahmins and cows, these demons were crushed by the Khalsa fighting in righteous warfare. ਸੋਧ ਸੁਧਾਰ ਬਰਨ ਆਸ੍ਰਮ ਕਉ ਮਥ ਕਰਿ ਤੱਤ ਖਾਲਸੇ ਮੰਤੇ ॥3 Reforming and refining the institution of caste [varnashrama], in churning its essence, the Tatt Khalsa was given its code. [[Sarbloh]] Granth Volume Two: 494-495 ![[khande di pahul.png]] Painting by Jatinder Singh Durhailay